سیم پیچی چرخ گوشت صنعتی

سلام خدا قوت سوالی داشتم راجب چرخ گوشت صنعتی که داخل دوره هست سربندیش به نحوی است که مشترک (اتصال سیم رانینگ و استارت) رو بیرون میاریم متوجه نمیشم چطور چپ گرد و راست گرد میشه مگه نباید جای دو سر استارت رو جابجا کنیم که جهت چرخش تغییر کنه وقتی مشترک رو بیرون اوردیم چطور به وسیله کلید دور رو تغییر میدیم؟

دوست گرامی در چپگرد راستگرد کردن موتورها در اصل ما با تغیر جای فاز روی دوسر خازن اینکار را انجام میدهیم اگر دوسر اول را که مشترک کردید سیم نول را وصل کنید خازن که با کمکی سری شده و با اصلی موازی میشوند را در نظر بگیریم و فاز را وصل کنیم موتور راستگرد و اگر به سر دیگر خازن فاز را متصل کنیم در اصل خازن با اصلی سری میشود و با کمکی موازی قرار میگیرند موتور چپگرد خواهد شد در اینگونه موتورها معمولا تعداد دور و قطر سیم پیچ اصلی و راه انداز مساوی هستند (در ۹۰ در صد) و با تغیر جای فاز در حقیقت یکبار سیم پیچ اول اصلی و سیم پیچ دوم کمکی میشود و بار دیگر که جای فاز تغییر میکند سیم پیچ اول کمکی و سیم پیچ دوم اصلی میشود

2 پسندیده

ممنون مهندس عزیز
فقط داخل این چرخ گوشت تعداد دور و قطر اصلی و استارت برار نبود چون برای چند لحظه عمل تغییر دور انجام میشه از این روش استفاده شده؟

اصلا مهم نیست چون خازن روغنی است راه انداز از مدار خارج نمیشود در نتیجه مقدار اهمی موتور چه در چپگرد و چه در راستگرد یکی میباشد پس قدرت تغییری نمیکند اما در موتورهای دایم کار مانند ماشین لباسشویی سطلی اکثرا تعداد دور و قطر سیم کلافهای اصلی و راه انداز برابر میباشد

1 پسندیده

درود مهندس یعنی در متور های که استار از مدار خارج نمیشه هم میشه از این روش استفاده کرد؟ اخه قبلا بهمون میگفتن که اگر این کار رو بکنین متور امپر بیشتری میکشه و خراب میکنه تو (دوران شاگردی)

درود برشما بزرگوار این کار در موتورهایی که ۲فاز مصنوعی یا زیر و رو یکی هستند مقدوره در موتورهای خازن دائم که قطر سیم و تعداد دور رنینگ و استارت یکسان نیست وباهم فرق میکنند تغییر جهت فقط ازطریق کلید غلطکی و یا اهرمی امکان پذیر است